fredag den 16. november 2012

Cannondale - Take The Journey.


Cannondale mountain bike
”Pain” er den smerte, det behov eller ønske forbrugeren har før anskaffelsen af en Cannondale mountain bike.
Pain dækker over:
Negativ smerte: forbrugeren har et irriterende problem man ønsker løst:
Eksempel:
Triatlon løberen uden en ordentlig cykel. Uden en ordentlig cykel kan han ikke vinde løbet. Derfor har han et stort behov efter en cykel som en Cannondale mountain bike. Triatlon løberen har accepteret kendsgerningerne, og befinder sig derfor i selvrealiseringsbehovsfacen i Maslows behovspyramide 1. 
Positiv smerte: Forbrugeren har et brændende ønske eller behov efter en Cannondale mountain bike.
Eksempel:
Her kunne personen være en mand der er træt af at cykle i hverdagen på en gammel havelåge. En Cannondale mountain bike er ikke altafgørende for manden, men han har dog stadig et ønske. Personen kan have et socialt behov han ønsker dækket. En Cannondale mountain bike kan give ham et bedre selvværd, selvsikkerhed, status i samfundet og anderkendelse fra andre.

I begge tilfælde må man formode at forbrugerne undersøger om det er den rigtige cykel at købe, da der er stor forskel på mærkerne indenfor cykelbranchen, og det er dyrt at invisterer i en cykel fra Cannondale 2. Begge køb er derfor præget af en kompleks købsadfærd. Manden der søger det sociale behov dækket kan også ligge i mærkeloyalitet, da han vælger ud fra hvad der er moderne indenfor cykler, og kender måske ikke de store forskelle på cyklerne, som triatlonløberen gør.     

Triatlon løberen har virkelig brug for en ordentlig cykel såsom en Cannondale mountain bike, altså er en Cannondale mountain bike Need to have.
Personen der cykler lidt i hverdagen på en dårlig gammel cykel er størrelsen af ”pain” Nice to have.

Value proposition- forslag til at skabe værdi.

Cannondale mountain bike:

  • -Gør det muligt at køre i alt terræn. 
  • -Den har mange gear, så man kan kører op og ned af bakke uden besvær.
  • -Den har skivebremser der gør bremsemikanismen langt mere effektiv.
  • -Cyklen er bygget i et let materielle hvilket gør den hurtigere. 
  • -Et dyrt flot design, der skaber anderkendelse. 


Jury
Her er det op til personerne der bruger produktet at vurdere om det lever op til forventningerne, og om det løser den ”pain” forbrugeren har.  Skaber produktet den nytte/værdi som forventet.

Kilder:

  1. http://da.wikipedia.org/wiki/Maslows_behovspyramide
  2. http://www.cykelogi.dk/racercykler/cannondale-cykler
Lavet af Rasmus Grøndahl-Hansen

4 kommentarer:

  1. God beskrivelse. Beskrivelsen giver et godt indtryk af hvad Pain, Value proposition og Jury er.

    SvarSlet
  2. Det som kort og godt, med faglige begreber

    SvarSlet
  3. du kommer ind på alle 3 modeller i din beskrivelse men mener at din Value proposition kunne være uddybet yderligere ved at give et mere nuanceret billede af hvad cyklen kan give en eventuel forbruger

    SvarSlet
  4. Kort og præcis forklaring.
    Jeg synes du formår at dække over Pain rigtig godt, i og med du kommer ind på både den positive og negative smerte. Også godt du forklarer forskellen på Need og Nice to have.

    SvarSlet